منتديات انفاس الحب

منتديات انفاس الحب (https://a-al7b.com/vb/index.php)
-   ❀ انفاس عالم القصة والرواية الحصرية ❀ (https://a-al7b.com/vb/forumdisplay.php?f=127)
-   -   الحلاق أحمد قصة حصريه (حقيقية ) (https://a-al7b.com/vb/showthread.php?t=48132)

Zaki 06-03-2021 05:08 AM

الحلاق أحمد قصة حصريه (حقيقية )
 


https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3196

الحلاق أحمد قصة حصريه (حقيقية )

قصه حقيقيه واقعيه وحصريه من حى الهندسين
فى مصرفى زات
يوم مرت انسانه على المحل الليي هو الصالون الحلاقه منقبه
وعيونها حلوين بعد صباح الخير اهلا وسهلا وانصرفت
****
فى المره القادمه عدت علي احمد الحلاق وسألته
سالتنى فين صاحب الصالون قلت لها انا الحلاق قالت لى عندى
ولد يريد يحلق شعرة قلت لها انا عندى كم زبون وعطاها موعد
هتيه وتعالى بعد العصر قالت له اشمعنا قال اريد اتحدث معك
فقالت عن ايه قال ليها بس لما تيجى المهم جابت الواد بعد العصر
وجدت احمد الحلاق ليس عنده زباين فسألها عن زوجها لان
زوجها كان زبون عنده يريد يعرف غيابه عن الصالون من فتره
قالت له
انا زوجى توفى فى حادث فقال لها لاحول ولا قوة الا بالله البقيه فى
حياتك الولد الليي هو هيحلق قال له احمد الحلاق اجلس على
الكرسيي الولد جلس على كرسيي الحلاقه ولابس طاقيه مغطيه
ودانه فبيرفعها احمد الحلاق عشان يشتغل ويحلق
للواد الحلاق وجد ان الولد لم يكون عنده ازنان ودانه
ليس عنده ودان مفيش
ودان للواد ابن الست فالحلاق قال للست باستغراب خلى بالك على
نظره قال ليها احمد الحلاق اوعى نظر الواد يضعف قالت له ام
الواد وايه المشكله اذا نظره ضعف بنفصل ليه نظاره بنفصل ليه
نظارة نظر احمد الحلاق قال ليها هنا المشكله
قال ليها احمد الحلاق لو نظره ضعف وهتفصلى ليه نظاره والولد
معندوش ودان هتعلقي النظاره فين
الام قالت للحلاق انا بختى كده وحظى كده
زوجى كان يشتغل بالاجر اليومى وهو فى العمل مات بالكهرباء
اصبحت بدون فلوس الحلاق قال ليها ممكن اتزوجك على سنة الله
ورسوله بس انا متزوج تقبلين فبصت للحلاق وسكتت
تكلمت ام الولد وقالت انا اعيش فى غرفه انا والولد ولم يكن عندنا
غير الغرفه
احمد الحلاق قال لا بدور على شقه غرفتين غرفه للولد وعرفة لى
انا وانتى قالت انا موافقه بس انا معنديش مصدر رزق
الحلاق قال لها ولا يهمك الارزاق على الله
تزوجو واعتنى بالولد وكمل تعليمو والولد اصبح دكتور
فالولد كبر وانتقل الى مكان نظيف وعياده وسياره
واصبح الولد مؤهل الى ان يتزوج فذهب الى زوج امه الحلاق
وقاله انا عايز اتزوج بنت الحلال قاله طيب والعروسه موفقه قاله
مش عارف
الدكتور بيسمع بس بدون ازنان من غير ودان
الدكتور ابن زوجته عايز يجوز بنت دكتوره صيدليه
ربطتهما قصة حب ولم يخرجا معا الى المنتزهات لان الدكتور
تقى جدا ويقراء القران ويصلى فى الجامع باستمرار وهو من
الموحدين يقول لعمه الليي رباه احمد الحلاق ياعمى انا كلمت
البنت واريد نذهب الى والدها لنطلب يدها ونخطبها قال له عمه
زوج امه ومالو يابنى اليوم الليي انتا شيفه مناسب بروح معاك
ونتقدم لخطبتها من والدها . الدكتور كلم البنت واخذ منها ميعاد
للذهاب الى منزل والدها وهو يوم الجمعه بعد صلاة العشاء وذهبا
بالفعل الى منزل والدها رحبو بيهم وقدمو لهم الواجبات والدكتور
قدم الهدايا واتفقو ووافقت البنت وقرأؤو الفاتحه وبعدها بكم يوم
نزلو يشترو الشبكه والدكتور قدم للدكتوره خطيبته الشبكه وهما
بيلبسو الدبل والخواتم سالته خطيبته و(هنا المشكله ) خطيبته
بتسأله بتقول للدكتور ليه شيفاك لابس طقيه على رأسك دائما
ومن اشوفك دائما مغطى راسك بالطقيه اتحرج ونظر للسماء
وبعينيه كأنه يشتكى لربه ويقول فى سريه بينه وبين ربه رب
العزه اللهم قوينى ولا حول ولا قوة الا بالله وصمت الدكتور !
ومرة ثانيه سالته خطيبته نفس السؤال ورد الدكتورعلى خطيبته
وقال لها بخجل هذه قدرة الله قالت يعنى ايه قدرة الله فى الطقيه
لابس طقيه على رأسك 24 ساعه لماذا قال لخطيبته والله انى اعلم
الاجابه تمام العلم بس انا خايف من مشاعرك تتغير تجاهى وانا
احبك من كل قلبيي قالت له قول يادكتورواجبنى ولا تخف ... قال
الدكتورانا عندى عيب ايوه عيب خلقى اذنيي عندى ودانى مش
موجوده وهذه هى ارادة الله واحمد الله على نعمة السمع فقالت له
خطيبته كويس يادكتور عادى مافيها شيئ قال لها الدكتور وجهك تغير
اتعلمى ان والدى كان يعمل فى ورشه اعمال حديديه باجر يومى
وصعقته الكهرباء ومات واصبحنا بدون مصدر للرزق اتعلمى ان
ربنا عوضنى عن والدى بوالد ثانى تزوج امى وربانى وكبرنى
وصرف عليا الى ان وصلت دكتور اتعلمى ان انا حصلت على
الماجستير والدكتوراه فى الطب اتعلمى ان انا بالامتياذ ودكتور
ادرس للطلاب فى الجامعه اأتعلمى ان الله عطانى كل شيئ وهو
قادر على كل شييء انا احبك
وتغيرة البنت خطيبته بسبب ان امها قالت لها ابعدى عنه وذهبت
الى خطيبها وقالت له كل شيء قسمه ونصيب ومفيش خطوبه
وانفشكلت بسبب الام ودانه ازناااهـ هى من صنع الله
فتعمد الدكتور الى ان يسافر خارج مصر
***
(ومَنْ يتق اللّه يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب)

***
وان شاء الله
***

الجزء الثانى قريب
****
القصة حصريه بقلم Zaki


https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3196




قلبي وطنها 06-03-2021 09:08 AM

قصه جميله ومؤثره
قصه هادفه
لعل الله اراد له الافضل
لانها لاتستحقه
ومنتضرين بقية القصه بشوق
ودي واحترامي

Zaki 06-03-2021 09:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلبي وطنها (المشاركة 860682)
قصه جميله ومؤثره
قصه هادفه
لعل الله اراد له الافضل
لانها لاتستحقه
ومنتضرين بقية القصه بشوق
ودي واحترامي

https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3370https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3370https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3370https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3370https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3370
https://www.hamsatq.com/vb/images/fac/14.gifhttps://www.hamsatq.com/vb/images/fac/14.gif
مروركم اضاف لى جمالاً لمتصفحي
وتواجدكم اضاف بهجة للسطور
يسعدني ويشرفني مرووركم العطر
آحييتُم دآخلِي بكل صدقْ
دُمتم لِي شمسآ لآ تغيبُ آبدآ
لك مني اجمل باقات الشكر والتقدير
تحياتى لحضرتك
https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=2596
https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=2716
https://up.lyal-alomr.com/do.php?img=3124

سهاد 06-03-2021 12:58 PM

كالعادة حرف فخم
و سرد ممتع
و احداث مشوقة
راقت لي
بانتظار الجزء القادم
يستحق الاعجاب والتقييم و:241:

الرجل الحر 06-03-2021 01:20 PM

القِصه جميله ومشوقه
والمؤسف أن النهايات دائماً في نظرِنا المتلهف إلى حُسنُ الخواتيم
لم يأتي على خير وحتماً ومؤكد ما عند الله خيرٌ وأبقى ..
الحقيقه أن البشريه الأن بمُجملِها مرائيه بعيده عن الأيمان بخلق الله
وفطرتِه ‘ تراها تبحثُ عن الكمال وفي طريق البحث عنه تفقِدُ الأجمل
والأمثل وإن كان منقوصٌ منه شيء هو بالأصل لايُسمن ولايُغني من جوع..!
قصه رائعه
موفق حبي
تحيه وتقدير :241:

رقےـة أنثےـى 06-03-2021 02:24 PM

.




قصةة جميلة ومحزنه في نفس الوقت:ff1 (99):
شكرا لجهودك / حبيت القصه جدا
بانتضار القادم بفارغ الصبرر

eyes beirut 06-03-2021 02:43 PM


قصة مؤثرة
ربنا رح يعوضو
ما دام ربنا عوضع عن ابوه بالمره الاولى

سرد روووعه كاتبنا

و بانتظار الجزء الثاني

تم الختم و 150 م ، ت

eyes beirut 06-03-2021 02:46 PM

تم الاضافة

يعتيك العافية

لا أشبه أحد 06-03-2021 03:36 PM

قصه جميله وحزينه

شكرا ويعطيك الف عافيه

الطائر المهاجر 06-03-2021 03:38 PM

قصه مشوقه لأن نتابع البقيه
دمت ألق كما أنت
تحيتى


الساعة الآن 05:53 AM

تصحيح تعريب Powered by vBulletin® Copyright ©2016 - 2024 
new notificatio by 9adq_ala7sas
User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
تنويه : المشاركات المطروحة تعبر عن وجهة نظر أصحابها وليس بالضرورة تمثل رأي أدارة آنفاس الحب

Security team

This Forum used Arshfny Mod by islam servant